Грицак Ярослав. 26-й ПРОЦЕНТ, або Як подолати історію

01.02.2015
2 хв читання

musiezdov

 

Грицак Ярослав. 26-й ПРОЦЕНТ, або Як подолати історію. – Київ: Фонд Порошенка, 2014. – 136 с. – (Серія «Жити по-новому»).

Передмова Петра Порошенка

 

Книжка розглядає необхідні передумови для «подолання історії» – цивілізаційного стрибка, який переводить країну на іншу траєкторію історичного розвитку. В Україні, на думку автора, ці передумови якраз створилися, а тому українці отримали новий історичний шанс.

 

 

 

 

ПЕРЕ/ДМОВА/СТОРОГА

Цей текст є спробою зробити внесок у дискусію про стратегію розвитку України. Почну зі старого філософського анекдота часів Геґеля. Коли англійця, француза і німця спитати, який на вигляд верблюд, то кожен із них вчинить так:

англієць, як справжній емпірик, спорядить експедицію в Сахару, вполює там верблюда, зробить із нього опудало, поставить його у Британському музеї і скаже: «Якщо хочете знати, який на вигляд верблюд, то підіть у Британський музей – там є опудало верблюда, якого я вполював»;

француз, як справжній моралізатор, вибереться на прогулянку в сусідній Булонський ліс і, не побачивши там ніякого верблюда, оголосить його злісною аморальною вигадкою англійців;

німець, як справжній теоретик, сховається в тиші свого кабінету і буде придумувати властивості верблюда, виходячи з логіки розвитку Абсолютного Духу (натяк на Геґеля).

Мені українські дискусії про стратегію розвитку України іноді нагадують німецький випадок із цього анекдоту. Нам часто пропонують схеми, що нічим не підтверджені, окрім власної фантазії автора. Моя позиція ближча до англійської: як історик, вважаю за свій обов’язок триматися логіки емпіричних фактів та емпіричних схем, максимально уникаючи при цьому моралізаторства й умоглядного теоретизування.

Я спробував звести тут разом тези, розсіяні у моїх попередніх текстах та виступах. Це означає, серед іншого, менш чи більш буквальні повтори – за що прошу вибачення у читачів.

Більшість із того, що я написав тут, не є оригінальним. Я просто переповідаю дані відомих досліджень та праць, компонуючи перші й другі так, щоб це допомагало думати стратегічно. Брак оригінальностіне вважаю серйозною вадою. Справді оригінальних ідей у світі не так уже й багато. Здебільшого ми маємо справу з переспівами їх. Багато синтетичнихкнижок власне так і пишуть: їхні автори подібні до кухаря, який користується чужими рецептами та готовими інгредієнтами. Не важливо, хто придумаврецепти та підготував інгредієнти. Важливо, щоб страва смакувала.

Значна частина моєї аргументації побудована на спрощеннях. Сподіваюся, що не надмірних. Аби якось пом’якшити загрози, що їх несуть такі спрощення, я додавав подекуди слова-перестороги: «правдоподібно», «часом», «здається» в надії, що розумному читачеві цього вистачить.

Іноді я мусив послуговуватися даними й висновками з дисциплін, у яких не є фахівцем. Понад те, навіть коли йдеться про речі, що безпосередньо стосуються мого фаху історика, то далеко не все з викладеного тут я надрукував би у фахових виданнях.

Припускаю, що мої товариші по цеху після цього будуть мене осуджувати, а то й висміювати. На своє виправдання можу повторити вслід за Адамом Міхніком (теж, до речі, істориком): краще самому ґвалтувати історію, аніж давати їй себе постійно ґвалтувати.

Перший варіант цього тексту з’явився у вересні 2013 р., останній – майже відразу після перемоги Євромайдану. Його називають революцією цінностей – а я планував свою книжку як аргумент потреби ціннісної революції. Тому багато з того, що я писав у вересні 2013 р., гадаю, тепер стало самоочевидним. Якщо так, то можу тільки тішитися: чим швидше цейтекст застаріє, тим більше, на мою думку, шансів для України.

26 лютого 2014 р.

 

ЗМІСТ

Жити по-новому. Передмова Петра Порошенка

ПЕРЕ/ДМОВА/СТОРОГА

РОЗДІЛ I

  • БАГАТА КРАЇНА БІДНИХ ЛЮДЕЙ
  • ПАСТКА РЕСУРСІВ
  • ПРО СИЛУ І БАГАТСТВО
  • ПРОБЛЕМИ З ІДЕНТИЧНІСТЮ
  • ІСТОРІЯ МАЄ ЗНАЧЕННЯ
  • ПОТРЕБА ПРАВИЛЬНИХ ПИТАНЬ

РОЗДІЛ ІІ

  • КОРОТКА ІСТОРІЯ СВІТУ: БІДНІСТЬ ЯК НОРМА
  • МОДЕРНІСТЬ ТА ЇЇ ОБІЦЯНКИ
  • МОДЕРНІЗАЦІЯ ЯК ВЕСТЕРНІЗАЦІЯ
  • ПОСТ-МОДЕРН ЧИ ПОСТ-МОРТЕМ?

РОЗДІЛ ІІІ

  • ПОШУКИ СЕНСУ СЕРЕД НОНСЕНСУ

РОЗДІЛ IV

  • ПРО ЦІННОСТІ, ЯКІ МАЖУТЬСЯ НА СВІТ
  • ІСТОРІЯ ЯК ПЕРЕШКОДА Й ІСТОРІЯ ЯК ШАНС
  • ЛОГІКА ЗМІН

РОЗДІЛ V

  • КОРОТКА ІСТОРІЯ УКРАЇНИ
  • РУСЬ МІЖ ВАРЯГАМИ І ГРЕКАМИ
  • МІЖ ЗАХІДНИМ І СХІДНИМ ХРИСТИЯНСТВОМ
  • УКРАЇНА – РУСЬ У ЗАХІДНОМУ ВБРАННІ
  • МОДЕРНІЗАЦІЯ У ТІНІ ІМПЕРІЙ
  • РЕГІОНАЛЬНІ ВІДМІННОСТІ
  • НЕЗАЛЕЖНА УКРАЇНА: ЗМІНИ БЕЗ РУХУ, РУХ БЕЗ ЗМІН

РОЗДІЛ VI

  • ПРО МОЖЛИВІСТЬ ПОДОЛАТИ ІСТОРІЮ

РОЗДІЛ VII

  • ПОДОЛАННЯ ПАМ’ЯТІ
  • ІСПАНСЬКИЙ ПРИКЛАД
  • НІМЕЦЬКЕ ПОДОЛАННЯ ІСТОРІЇ
  • АНГЛОСАКСОНСЬКА МОДЕЛЬ
  • ПРОБЛЕМИ З МОДЕЛЯМИ
  • ЄВРОПА ЯК МОДЕЛЬ САМА ПО СОБІ

РОЗДІЛ VIII

  • 26-й ПРОЦЕНТ
  • ЧОГО ЦЯ КНИЖКА НЕ ОБІЦЯЄ

ПІСЛЯМОВА

ЯК Я ДО ЦЬОГО ДІЙШОВ

Завантажити книгу

міжнародний інтелектуальний часопис

Don't Miss