Україна Модерна

// Олег Гринчук

Марсі Шор чудово знає регіон Центрально-Східної Європи. Перша її книга «Ікра і попіл. Історія покоління зачарованих і розчарованих марксизмом» - присвячена середовищу польських письменників, які в міжвоєнний період піддалися чарам комунізму: Александру Вату, Владиславу Броневському, Ванді Василевській, Бруно Ясенськмоу. Після війни герої книги Шор у різний спосіб рефлексують над своїм минули заангажуванням: Ват переживає цілковите екзистенційне переродження, хоча так і ніколи не зумів віднайти спокій і життєві сили. Бронєвський залишився комуністом, проте цілком розчарувався в устрої СРСР. Усі найважливіші політичні й інтелектуальні дискусії першого десятиліття після падіння комунізму у ЦСЄ зібрані в другій книзі Шор - «Смак попелів». Окрім цього, в книзі авторка описує власний досвід знайомства із регіоном: намагається рятувати чеських дітей від деспотичного директора,  описує львівських мафіозі і холодну та сіру Варшаву. Для тих, хто розпочинає знайомство із інтелектуальною історією Центрально-Східної Європи після 1989 року, кращої книги годі шукати.

Збунтуватися проти власної молодості

«Модерність як джерело страждань» - це фактично третя книга Марсі Шор, яка, проте, вийшла тільки польською мовою. В ній зібрані тексти, які раніше публікувалися німецькою й англійською мовами в різний період наукової діяльності авторки. Головна тема, яка об’єднує 7 есе чи радше статей, - інтелектуальна, поколіннєва історія Центрально-Східної Європи, із увагою на середовищах Польської Народній Республіці й Чехословаччини.

У який спосіб інтеліґенція прийняла комуністичні ідеї? На думку Шор, вибір комунізму мав різний характер, в залежності від історичного періоду і політичної атмосфери. Прихід до влади Гітлера вплинув на поляризацію політичного життя на території між Берліном й Москвою. А це сприяло переходу на бік комунізму значної кількості інтеліґенції. Потрібно було окреслити, на якому ти боці.

Інші мотиви були після 1945 року. Чеська письменниця Геда Марголіус Ковали пояснювала свій вступ у комуністичну партію, оскільки сама бачила відвагу й жертовність молодих комуністів у концентраційному таборі (166). Мілан Кундера став молодим сталіністом, внаслідок діяльності в антифашистському русі опору. Його покоління пам’ятало, як ліберальна демократія зрадила Чехословаччину у 1938 році. Їхнє визволення прийшло на червоних танках. Майже через два десятиліття, в 1968 році, колишні сталіністи, як зазначає Кундера, - «збунтувалися проти власної молодості»(169). Так почалася Празька весна - а колишні сталіністи вимагали радикальних реформ і демократизації.

Ідентичність як віра в майбутнє

Марсі Шор досліджує, в який спосіб політична ідеологія перетинаєтсья із ідентичністю польських євреїв. У есе «Діти революції: сіонізм, комунізм й брати Бермани» авторка прослідковує життєві вибори трьох братів: Мечислава, Якуба й Адольфа. Найстарших з них став правив сіоністом, середущий Якуб - комуністом і одним із головних політичних діячів першого десятиліття ПНР. Наймолодший Адольф - лівим сіоністом, а після звинувачень у єврейському націоналізмі, вже в часи ПНР, виїхав в Ізраїль. Шор цікавить, у який спосіб вплинув на них той факт, що три брати виростали в середовищі трьох мов - російської, польської, ідиш; народилися в Російській імперії, де навчалися в школі, а в університет пішли вже у незалежній Польщі.(63) Що було важливішим для кожного із Берманів: власне походження й середовища, в якому зростали, чи особисте бачення майбутнього?  І хоча такі запитання залишаються без однозначної відповіді, все ж протягом лектури текстів Шор, можна прийти до висновку, що політичні переконання і особистий досвід були домінантними у формуванні ідентичності.

Шор не полишає своїх героїв у момент їхньої зневіри в комунізм. Для багатьох інтеліґентів комуністичні переконання були частиною їхньої ідентичності. На думку Шор, смерть віри в комунізм залишила після себе пустку. Її намагалися заповнити мітом Центральної Європи, ностальгією за імперією Габсбургів, правами людини, «життям в правді» (мова йде про Вацлава Гавела й Мілана Кундеру). (174)

Повторюючи тезу Тоні Джадта із «Postwar», Шор пише: в 90-тих роках виявилося, що протилежністю до комунізму був не капіталізм, а власне, ідея “Європи”.(179)  

Ставлення Шор до своїх героїв, на мою думку, сповнена емпатії. Чи мова йде про Якуба Бермана - відповідального за вбивства багатьох поляків, незгідних з новою комуністичною владою, чи Адама Міхніка - жертву репресій - історикиня в повній мірі намагається зрозуміти їхні мотиви, переживання, ідеї. Це не означає, що Шор симпатизує діям, вже загаданого Якуба Бермана. І звісно, вибраний нею спосіб письма може когось обурити (особливо поціновувачів "чорно-білої історії"). Проте, читаючи її тексти, мимоволі виникла думка, що такої історії потребують українські націоналісти з ОУН, діячі КПЗУ, комуністичні лідери УРСР. 

Книга Шор - добрий приклад, як писати про важкі питання і неоднозначні особистості, та не попасти в табір тих, хто різко виправдовує чи радикально засуджує. Гадаю, українська історіографія потребує таких книг.

 

Marci Shore, „Nowoczesność jako źródło cierpień”, przeł. M. Sutowski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012.

Дивіться також відеозапис зустрічі із професоркою інтелектуальної історії Єльського університету Марсі Шор (Marci Shore), яка відбулася 23 квітня 2014 р. у Центрі міської історії у Львові

 

Думки вголос на Україна модерна - Роздуми про актуальне, дискусії, полеміка

 

 

 

 

 

Книжкова полиця

Антропологія простору. Т. 1. Культурний ландшафт Києва та околиць / За науковою редакцією Марини Гримич. - Київ: Видавництво Дуліби, 2017. - 316 с. Антропологія простору. Т. 1. Культурний ландшафт Києва та околиць / За науковою редакцією Марини Гримич. - Київ: Видавництво Дуліби, 2017. - 316 с.
 

Нас підтримують:

Підтримка сайту відбувається
у рамках Програми дослідження сучасної історії України
ім. Петра Яцика
Канадського Інституту Українських Студій (Університет Альберта)
при співучасті Львівського національного університету
імені Івана Франка
та Українського Католицького Університету

Jacyk

Знайдіть нас у Facebook

Ukraina Moderna (Lviv, Ukraine) 
facebook.com - uamoderna
Будь ласка, надішліть нам запит дружби!